De Spaanse verkeersdienst DGT (Dirección General de Tráfico) heeft nieuwe regels aangekondigd die vanaf 2 januari 2026 van kracht worden en miljoenen gebruikers van elektrische steps zullen treffen. De maatregelen maken verzekering en registratie verplicht, met boetes tot €1.000 voor wie zich er niet aan houdt.
De hervorming van de Spaanse wet op de motorrijtuigverzekering, die sinds juli 2025 van kracht is, heeft als doel de veiligheids- en aansprakelijkheidsnormen te harmoniseren voor voertuigen voor persoonlijke mobiliteit (VMP’s), zoals elektrische steps, die nu officieel erkend worden als een nieuwe categorie van “lichte persoonlijke voertuigen”.
Vanaf januari 2026 moeten alle eigenaars:
- Een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten die schade aan derden dekt.
- Hun step registreren bij de DGT.
- Een registratiesticker aanbrengen met het officiële nummer.
- Een certificaat bezitten dat aantoont dat het voertuig voldoet aan de veiligheidsnormen.
Wie niet aan deze voorwaarden voldoet, riskeert boetes van €200 tot €1.000.
De DGT werkt momenteel aan het nieuwe register, dat operationeel moet zijn voordat de wet in werking treedt. Ambtenaren bevestigden dat de eigenaar, en niet de verkoper, verantwoordelijk zal zijn voor de registratie, en dat het proces zo eenvoudig mogelijk zal worden gemaakt.
Verzekerings- en veiligheidsvereisten
Verzekeraars moeten een minimale dekking van €6,45 miljoen garanderen voor lichamelijk letsel (ongeacht het aantal slachtoffers) en €1,3 miljoen per incident voor materiële schade. De vernieuwde wet definieert lichte persoonlijke voertuigen als eenzits gemotoriseerde voertuigen met één of meerdere wielen, met een gewicht tot 25 kg en een snelheid tussen 6 en 25 km/u. Indien het voertuig meer dan 25 kg weegt, daalt de maximaal toegestane snelheid tot 14 km/u. Zitplaatsen zijn alleen toegestaan als de step over een zelfbalancerend systeem beschikt.
Stijgend aantal ongevallen
De nieuwe maatregelen komen er naar aanleiding van een sterke toename van ongevallen met elektrische steps. Volgens DGT-gegevens uit 2023 waren er 10 dodelijke slachtoffers, 341 ziekenhuisopnames en meer dan 5.000 lichte verwondingen bij incidenten met VMP’s. Ongeveer 15% van deze ongevallen betrof botsingen met voetgangers. Verschillende Spaanse steden, waaronder Madrid en Barcelona, hebben steps al verboden in het openbaar vervoer vanwege de risico’s die gepaard gaan met lithiumbatterijen.
Tegen januari 2027 mogen alleen nog steps die voldoen aan de technische normen van de DGT uit 2022 de weg op. Deze normen omvatten onder andere een maximumsnelheid van 25 km/u, dubbele remmen, beveiliging tegen manipulatie, lichten en reflectoren, en verbeterde stabiliteit en veiligheidssystemen.
De DGT verklaart dat het doel is om een duidelijk, veilig en consistent kader te creëren voor alle voertuigen voor persoonlijke mobiliteit op de Spaanse wegen.
Bron: canarianweekly