GC-3: Guiniguada-brug lijkt de stresstest te hebben doorstaan

GC-3: Guiniguada-brug lijkt de stresstest te hebben doorstaan

 

Na de belastingproeven die afgelopen zaterdag zijn uitgevoerd op het viaduct van de Guiniguada, op de rondweg van Las Palmas de Gran Canaria (GC-3), verwacht het eilandbestuur dat in de komende dagen het viaduct opnieuw kan worden opengesteld voor zwaar verkeer, dat sinds drie jaar verboden is nadat er problemen in de structuur werden vastgesteld.

Volgens een mededeling van het eilandbestuur bestond de belastingproef uit het gelijktijdig laten rijden van meer dan 30 vrachtwagens over elk van de twee bruggen die de Guiniguada overspannen – één in elke richting – wat neerkwam op een totaal gewicht van bijna duizend ton op beide constructies.

Volgens de eerste verzamelde gegevens lijkt het erop dat de twee bruggen de belasting goed hebben doorstaan, en zou binnenkort kunnen worden gecertificeerd dat de structuur na de herstelwerken die het eilandbestuur de afgelopen drie jaar heeft uitgevoerd, zijn volledige sterkte heeft teruggekregen.

Operatie met meerdere landmeters

De vicevoorzitter van het eilandbestuur en gedeputeerde voor Openbare Werken, Augusto Hidalgo (PSOE), heeft deze zaterdag toezicht gehouden op de manoeuvre van de belastingproef waarbij de brug werd getest op weerstand tegen het gewicht, samen met de technisch directeur van het noodproject, José Antonio Llombart, die de gegevens heeft verzameld die door een team van verschillende landmeters op diverse locaties van het viaduct zijn geregistreerd tijdens de hele proefoperatie.

In de eindfase, met de gegevens uit deze tests – vier belastingsscenario’s per structuur – hoopt het door Llombart geleide team in de komende dagen te kunnen certificeren dat alle versterkingswerkzaamheden aan de structuur, gebaseerd op stalen kabels en een extradosed element, succesvol zijn geweest en dat men dus een einde kan verklaren aan deze noodwerken en de bestaande doorgangsbeperkingen kan opheffen.

Hidalgo benadrukt dat het werk volgens planning is verlopen

In dat opzicht heeft Augusto Hidalgo benadrukt dat het werk de voorziene termijnen heeft kunnen naleven "al enkele maanden geleden", terwijl hij aangaf dat uit de eerste gegevensanalyse bleek dat de reactie beter was dan verwacht.

"Er wordt aangetoond dat hardheid van het beton optimaal is en dat de marge voor de vervorming van de structuur door het gewicht van de vrachtwagens ruim onder de verwachte waarden ligt. Daarom heeft alle versterkingsarbeid die we in de afgelopen drie jaar hebben verricht zeer goed gewerkt," benadrukte de gedeputeerde voor Openbare Werken.

Volgens Hidalgo wordt verwacht dat deze constructie minimaal een eeuw mee kan gaan. Het werk is uitgevoerd door het eilandbestuur zelf en ging gepaard met een investering van ongeveer 11 miljoen euro.

De vicevoorzitter van het eilandbestuur wilde ook het belang onderstrepen van het feit dat deze werken zijn uitgevoerd zonder dat het verkeer over de twee bruggen hoefde te worden afgesloten. Indien dat wel nodig was geweest, "zou dat rampzalig zijn geweest vanuit het oogpunt van mobiliteit voor het eiland Gran Canaria en voor de stad Las Palmas de Gran Canaria."

Bron: efe


© Copyright 2025 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search