Naviera Armas overweegt de ontwikkeling van een snelle veerbootlijn tussen Arguineguín (Mogán) en Los Cristianos (Arona), met als doel een directe verbinding tot stand te brengen tussen de twee belangrijkste toeristische centra van de archipel. De route, volgens financiële bronnen geraadpleegd door Maspalomas24H, is opgezet als een strategisch alternatief voor de structurele knelpunten die de havens van Agaete en Las Palmas vormen voor de inter-eiland mobiliteit van toerisme en goederenvervoer.
Het idee van deze lijn is niet nieuw en Trasmediterránea overwoog het al in 1994: "toen was Mogán nog niet wat het nu is en was het zuiden van Tenerife ook nog niet de grootste zon- en strandbestemming van de EU". Als de route enkel voor vrachtvervoer zou worden ingericht, hoewel Granadilla en Mogán interessante havens zijn, maakt de huidige combinatie van infrastructuur, nabijheid, toeristische en logistieke vraag dat Los Cristianos – Arguineguín voor Armas de meest haalbare en rendabele optie is om een directe snelle veerverbinding tussen het zuiden van Tenerife en het zuiden van Gran Canaria tot stand te brengen. De eerste gegevens wijzen op een jaarlijks volume van meer dan 15,5 miljoen euro aan directe inkomsten alleen al uit ticketverkoop, wat een sterke economische basis betekent voor de rederij en toeleveringsbedrijven (catering aan boord, logistiek, reisbureaus), een multipliereffect voor de toeristische sector en diensten in beide centra, en het helpt lokale bedrijven om meer vraag aan te trekken en toeristische pakketten met hogere waarde te creëren. "De route kan een belangrijke economische motor worden voor de inter-eiland mobiliteit, en het bedrijfsleven en de werkgelegenheid op beide eilanden stimuleren", geven financiële bronnen aan, die benadrukken dat een groot deel van de klanten niet zou vallen onder de korting voor inwoners, gezien de toeristische invloed van de gebieden.
Met meer dan 10 miljoen toeristen per jaar tussen Gran Canaria (4 miljoen internationale + 550.000 nationale) en Tenerife (6,2 miljoen), vertegenwoordigt de zuid-zuid-corridor een potentiële markt met een groter volume dan het grootstedelijk gebied van Madrid. Een onderling verbonden economische ruimte die echter geen directe maritieme verbinding heeft, wat de vlotte doorstroming van professionals, goederen en bezoekers tussen beide eilanden belemmert. “We hebben het hier over de mogelijkheid om echte schaalvoordelen te creëren in een van de belangrijkste toeristische gebieden van Europa. Een toerist die verblijft in Playa del Inglés of in Costa Adeje zou zich tussen de eilanden moeten kunnen verplaatsen alsof hij van gemeente wisselt. Vandaag is dat nog niet mogelijk”, aldus bronnen rond Naviera Armas.
Het initiatief beperkt zich niet tot het vervoer van passagiers. Het wordt ook gezien als een oplossing voor de duizenden werknemers in de toeristische sector en dienstverlening die zich tussen de eilanden moeten verplaatsen zonder een hele dag te verliezen aan inefficiënte trajecten. Deze nieuwe vorm van mobiliteit zou mogelijkheden openen voor opleiding, werkgelegenheid en zakelijke samenwerking tussen beide gebieden. Een andere belangrijke factor van het project is het logistieke potentieel ervan. Het zuiden van Tenerife en Mogán hebben de afgelopen jaren hun landbouwexport — tropisch fruit — verhoogd, die via de haven van Las Palmas uitgevoerd moet worden, momenteel via complexe trajecten over de weg en per veerboot via Agaete of Las Palmas. Een lijn tussen Los Cristianos en Arguineguín zou het mogelijk maken een zuid-zuid maritieme logistieke corridor te consolideren, met directe impact op de concurrentiekracht van de primaire sector van zowel Tenerife als Gran Canaria en met verkorting van reistijden, lagere transportkosten en minder uitstoot.
Om deze route te realiseren, zal de haven van Arguineguín moeten worden aangepast — momenteel zonder Roll-On Roll-Off infrastructuur — en zal er institutionele steun nodig zijn op lokaal, eilandelijk en regionaal niveau. Volgens Naviera Armas is er reële interesse om het voortouw te nemen in de investering, zolang aan de juiste administratieve, regelgevende en operationele voorwaarden wordt voldaan. “Als de Canarische Eilanden willen evolueren naar een meer geïntegreerde, concurrerende en veerkrachtige economie, dan kan de connectiviteit niet alleen afhankelijk zijn van de luchthavens en twee overbelaste havens. Ook het zuiden van Gran Canaria heeft een buitengewoon potentieel”, aldus financiële bronnen van het Gran Canaria-bedrijf. De rederij heeft al een technische en vraagstudie besteld en zou binnen enkele weken een formeel voorstel kunnen indienen bij de regering van de Canarische Eilanden en de gemeenten.
Bron: maspalomas24h