Grote herstructurering moet ook de verkeersdoorstroming op de GC-3 en GC-21 verbeteren

Grote herstructurering moet ook de verkeersdoorstroming op de GC-3 en GC-21 verbeteren

 

Naast de GC-1 staat ook de GC-3 bekend om grote verkeersopstoppingen en houdt daardoor bijna dagelijks duizenden mensen op. Ook hier moet het probleem nu worden aangepakt. Bij Tamaraceite moet de snelweg worden uitgebreid met twee rijstroken, parallel daaraan worden de verbindingen tussen Teror en de GC-3 verbeterd, waardoor de rotondes San Lorenzo, Piletas en Ciudad del Campo vermeden kunnen worden.

Een overeenkomstig voorstel voor aanbesteding is inmiddels door het Cabildo de Gran Canaria aan het ministerie van Verkeer van de Canarische Eilanden overhandigd.

Dit moet er veranderen op de GC-3

Het voorstel omvat twee nieuwe rijstroken, in beide richtingen één. Concreet moeten deze worden aangelegd tussen Piletas en Lomo Los Frailes. Daarnaast moet er een directe oprit en afrit van de GC-21 naar Teror komen.

Er is inmiddels zeven jaar aan dit voorstel gewerkt en volgens eerste schattingen zou deze herstructurering van de GC-3 en GC-21 ongeveer 10 miljoen euro kosten. Daarbovenop komt nog een niet nader gespecificeerd bedrag voor onteigeningen, dat in het ergste geval nog eens 10 miljoen euro zou kunnen kosten. Het hele project zou dus tot 20 miljoen euro kunnen kosten.

Om in elke rijrichting een nieuwe rijstrook te realiseren, zou de middenberm, die momenteel beplant is, moeten verdwijnen. Zo wordt de ruimte gecreëerd die nodig is voor de uitbreiding, want aan weerszijden van de snelweg is nauwelijks ruimte beschikbaar. De minister van Openbare Werken van het Cabildo de Gran Canaria, Augusto Hidalgo, verklaarde dat dit deel van het project geen problemen zal opleveren, aangezien de snelweg ontworpen en gebouwd is met het oog op deze mogelijke uitbreiding.

“Vanuit Las Palmas de Gran Canaria richting Arucas heeft u drie rijstroken, maar de derde rijstrook leidt naar Lomo Los Frailes (afrit) en daar verliest u de rijstrook,” legde Hidalgo uit. “En hoewel u die theoretisch terugkrijgt, is dat niet correct, want deze rijstrook leidt later naar de rotonde San Lorenzo (afrit Tamaraceite). Uiteindelijk ontstaat daar een verweving die tot meer files leidt. En hetzelfde gebeurt in de richting naar het zuiden.”

Vanaf de rotonde Los Alisios zou er bovendien een nieuwe aftakking komen die naar de GC-3 richting Arucas leidt, zonder dat men helemaal tot aan de rotonde Piletas hoeft te rijden. Bovendien kan het verkeer dat uit de richting San Lorenzo komt en de snelweg wil oprijden dit rechtstreeks doen via een nieuwe oprit die de rotonde omzeilt.

Daarnaast wordt er tussen de rotondes Ciudad del Campo en Piletas in beide richtingen een rijstrook toegevoegd om het verkeer in dit gebied te versnellen.

En voor auto’s die op de GC-21 uit de richting Teror komen of daarheen gaan – waar het verkeersvolume de afgelopen jaren met 16% is toegenomen – is een directe rijstrook naar de snelweg richting Arucas gepland, die de toegang tot de rotondes Ciudad del Campo en Piletas vermijdt. Bestuurders die van Teror in de richting van Las Palmas de Gran Canaria rijden, kunnen de GC-3 bereiken via een nieuwe directe verbinding die begint bij de rotonde Ciudad del Campo en de rotonde Piletas omzeilt.

Al deze nieuwe mogelijkheden vereisen onteigeningen, wat de kosten van de operatie verder opdrijft.

Het blijft afwachten hoe en wanneer dit allemaal precies zal worden uitgevoerd.

Bron: infos-grancanaria


© Copyright 2025 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search