De tweede luchthaven van Gran Canaria verschijnt nu op vluchtvolgplatforms

De tweede luchthaven van Gran Canaria verschijnt nu op vluchtvolgplatforms

 

Het is een grote onbekende, zelfs voor de Canariërs. De dag dat de economische hoofdstad van de Canarische Eilanden zich wil losmaken van Las Palmas, hoeft men alleen maar nog een paar keer 1.000 meter asfalt aan te brengen en een reeks prefabmodules toe te voegen als terminal voor charterdiensten – wat het oorspronkelijke idee was. Na inspanningen van de bestuursgroep AV-PP en CC krijgt het Vliegveld van Maspalomas vanaf deze maand mei een plek op digitale kaarten en vernieuwt het zijn rol in het toeristische zuiden van Gran Canaria. Dit is belangrijk voor de mensen in het zuiden van het eiland, om te herinneren waar de economie van de Canarische Eilanden wordt gemaakt: 7 van de 10 euro’s op de Canarische Eilanden worden in het zuiden van Gran Canaria verdiend.

Vanaf deze maand mei staat het Vliegveld van Maspalomas (ICAO: GCLB) officieel vermeld op de belangrijkste digitale luchtvaartportalen, waarmee het zich consolideert als een volledig geïntegreerde luchtvaartlocatie binnen de infrastructuur van Gran Canaria. Hoewel het al decennia in gebruik is, markeert de formele opname in gespecialiseerde platforms een symbolisch keerpunt voor deze locatie, die sinds de jaren 70 getuige is geweest van de ontwikkeling van het toerisme in het zuiden van het eiland.

Gelegen in San Bartolomé de Tirajana, tussen de zee en het racecircuit van Maspalomas, was dit vliegveld historisch gezien een bescheiden maar essentiële infrastructuur. Gelegen op gronden van het Graafschap Vega Grande de Guadalupe, gaat de oorsprong terug tot 1969, toen de Koninklijke Aeroclub van Gran Canaria een huurovereenkomst voor 50 jaar sloot. De opening op 13 juni 1970 betekende de opening van een poort naar de lucht vanuit het hart van de opkomende toeristische motor van de Canarische Eilanden.

Met een geasfalteerde landingsbaan van 800 meter, hangars, eigen radiofrequentie en tankdiensten, is het Vliegveld van Maspalomas vandaag de dag een veelzijdig actief: het herbergt operaties met ultralichte vliegtuigen, helikopters, parachutespringen, vliegtuigen met vaste vleugels en is de thuisbasis van een vliegschool. Bovendien gebruikt de regering van de Canarische Eilanden het als basis voor luchtoperaties tegen bosbranden, wat een belangrijke publieke dienstverlening toevoegt.

Het warme en droge klimaat, met 259 heldere dagen per jaar, maakt het tot een ideale plek voor pilotenopleidingen en luchtvaartrecreatie. Zonder luchtverkeersleiding, maar geïntegreerd in het gecontroleerde luchtruim (CTR) van Gran Canaria, functioneert het Vliegveld van Maspalomas als een ongecontroleerd vliegveld, wat lichte en recreatieve vluchten mogelijk maakt die niet met dezelfde flexibiliteit op Gando kunnen plaatsvinden.

Het vliegveld herbergt ook een stukje luchtvaartgeschiedenis: de indrukwekkende Douglas DC-7, tentoongesteld op het terrein. Dit historische vliegtuig, geschonken door Spantax in 1979, werd in een complexe maritieme operatie vanuit Gando overgebracht, waarbij de motoren werden gedemonteerd en drijflichamen werden gebruikt. De aankomst in het zuiden was een gedenkwaardige gebeurtenis en vandaag de dag blijft het een zichtbaar icoon van het romantische verleden van de commerciële luchtvaart.

 

Douglas DC 7

 

Met zijn vernieuwde zichtbaarheid op digitale kaarten en zijn stabiele operaties, profileert het Vliegveld van Maspalomas zich opnieuw als een levendige plek van luchtvaartactiviteit, geschiedenis en toekomstige ontwikkeling. Het is niet langer slechts een plek gereserveerd voor luchtvaartliefhebbers, maar een volwaardig onderdeel van het toeristische en logistieke ecosysteem van het zuiden van Gran Canaria, dat steeds nieuwe manieren vindt om op te stijgen.

Bron: maspalomas24h


© Copyright 2025 - Gran Canaria Nieuws en Tips - Alle rechten voorbehouden.

Search