De Dirección General de Tráfico (DGT) heeft aangekondigd dat er tien nieuwe flitspalen worden geplaatst op de Canarische Eilanden, met als doel het aantal verkeersongevallen door te hoge snelheid terug te dringen. Het gaat om vaste en trajectcontroleflitspalen die worden geïnstalleerd op Tenerife, Gran Canaria en Fuerteventura.
Eva Canitrot, het provinciale hoofd van de DGT in Las Palmas, deelde de details tijdens een persconferentie in het kader van de intensieve verkeersveiligheidscampagne van deze week. Volgens Canitrot geldt voor de nieuwe flitspalen een gewenningsperiode van één maand.
Gedurende deze periode ontvangen bestuurders die te hard rijden een waarschuwing zonder boete. Na afloop van deze proefperiode worden snelheidsovertredingen beboet.
De flitspalen bevinden zich in verschillende stadia van implementatie. Op Tenerife begon eind maart de waarschuwingsfase. Op Gran Canaria zijn de installaties nog in uitvoering. Ook op Fuerteventura vordert het werk.
De specifieke wegen waar de flitspalen geplaatst worden zijn:
- Tenerife: TF-5, TF-65, TF-66 en TF-655
- Gran Canaria: GC-3, GC-23, GC-15 en GC-20
- Fuerteventura: FV-2 en FV-20
Deze uitbreiding maakt deel uit van een nationaal noodplan om het aantal dodelijke slachtoffers door snelheidsovertredingen terug te dringen, na een zorgwekkende stijging van het aantal verkeersdoden. Hoewel het aantal dodelijke ongevallen de afgelopen jaren stabiel was gebleven, was er vorig jaar een toename van het aantal snelheidsgerelateerde doden in Spanje. Alleen al op de Canarische Eilanden verdubbelde het aantal verkeersdoden door snelheid in 2024, met 39 geregistreerde sterfgevallen.
In het eerste kwartaal van 2025 lijkt de situatie nog zorgwekkender. Tot nu toe zijn er dit jaar al 16 dodelijke slachtoffers gevallen: 6 in Las Palmas en 10 in de provincie Santa Cruz de Tenerife, een stijging van 8 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De bredere strategie van de DGT omvat het verbeteren van de zichtbaarheid van de verkeerspolitie, het opzetten van meer controleposten voor snelheid, alcohol en drugs, en het uitbreiden van het aantal operationele flitspalen in de regio.
De locaties voor de flitspalen zijn gekozen op basis van een datagestuurd algoritme dat verschillende factoren meeneemt, waaronder vijf jaar aan ongevalsstatistieken met gewonden of doden, het type weg en het ongevalspercentage. Uit de analyse blijkt dat 80% van de verkeersdoden in Spanje plaatsvindt op secundaire wegen.
Bron: canarianweekly